Tytuł projektu: Szkoła elektromobilności na Dolnym Śląsku

Wartość projektu: 136.163,63 zł

Wartość dofinansowania: 122.547,26 zł

Okres realizacji projektu: 1.06.2024 – 14.06.2025 r.

Nasz projekt to kompleksowa odpowiedź na potrzeby edukacyjne w obszarze elektromobilności na Dolnym Śląsku.

Działania w projekcie skierowane są dla mieszkańców dolnego śląska, przede wszystkim dla uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych.

Głównym celem projektu jest podniesienie poziomu świadomości społeczeństwa na temat transportu niskoemisyjnego, upowszechnienie naukowej wiedzy o wpływie transportu na zmiany klimatu, obalenie mitów na temat elektromobilności, aktywizacja oraz kształtowanie postaw proekologicznych dzieci i ich otoczenia.

Edukacja dzieci i młodzieży w obszarze elektromobilności odgrywa istotną rolę w budowaniu systemu opartego na zrównoważonym transporcie. Kluczowe jest kształtowanie proekologicznych postaw elektromobilnościowych już od najmłodszych lat.

Celami szczegółowymi są:

  1. Rzetelne i obiektywne informowanie grupy odbiorców pośrednich i bezpośrednich na temat wpływu na środowisko aktualnie wykorzystywanych środków transportu (w tym szczególnie transportu zbiorowego) na Dolnym Śląsku i w Polsce.
  2. Inspirowanie dzieci do mądrych wyborów teraz i w dorosłości a także wspieranie w rozmowach
    z rówieśnikami i dorosłymi na temat przyszłości transportu w naszym regionie. Poprzez warsztaty
    w szkołach chcemy inspirować młode pokolenie do myślenia o bezpiecznej przyszłości, w której niezbędne będzie korzystanie z czystych środków transportu. Liczymy, że w efekcie przeprowadzanych warsztatów pośród uczestników znajdą się przyszli wynalazcy i inżynierowie, którzy przyczynią się do tworzenia innowacyjnych, bezpiecznych i jednocześnie wygodnych środków transportu.
  3. Wzbudzanie zainteresowania dzieci i dorosłych aktualnymi problemami związanymi
    z transportem, jego efektywnym wykorzystywaniem i kształtowanie mądrych ekologicznych nawyków, bez drastycznych wyrzeczeń. Wiedza przekazywana na warsztatach w szkołach, w treściach publikowanych i promowanych w Internecie i radiu, a także podczas wydarzenia plenerowego ma służyć wspieraniu ekologicznego stylu życia u dzieci i w ich otoczeniu. Chcemy zwrócić uwagę, że ograniczanie korzystania z nieekologicznych środków transportu  ma znaczenie, nie jest trudne i często wymaga niewielkiego wysiłku.

Główne działania w projekcie:

  1. Realizacja warsztatów „Akademia Elektromobilności” – w warsztatach weźnie udział 2000 uczniów.
  2. Opracowanie 4 autorskich scenariuszy niezbędnych do realizacji warsztatów.
  3. Stworzenie informacyjno-edukacyjnego spotu internetowego promującego elektromobilność i działania projektu.
  4. Produkcja i emisja edukacyjnego spotu radiowego promującego elektromobilność i działania projektu.

Warsztaty „Szkoła elektromobilności” jako odpowiedź na potrzeby uczniów.

Celem głównym warsztatu jest podniesienie świadomości uczniów szkół podstawowych oraz ponadpodstawowych w obszarze transportu niskoemisyjnego, kształtowanie postaw pro-ekologicznych oraz dostarczenie uczestnikom praktycznej wiedzy oraz umiejętności związanych
z nowoczesnymi technologiami elektromobilności.

Na jekie potrzeby odpowiadają warsztaty?

  1. Niska wiedza ogólna uczniów w tym temacie – uzupełnienie wiedzy uczniów w obszarze transportu niskoemisyjnego.
  2. Niska świadomość ekologiczna. Rozwój świadomości ekologicznej – warsztaty pomogą uczestnikom zrozumieć wpływ elektromobilności na środowisko oraz poznać sposoby ograniczania emisji gazów cieplarnianych.
  3. Brak zainteresowania tematem wśród młodzieży – rozwój zainteresowań wśród młodzieży.

Realizacja warsztatów przyczyni się do podniesienia wiedzy i świadomości uczniów w obszarze transportu niskoemisyjnego co przełoży się na wykorzystywanie w praktyce zdobytej przez nich wiedzy a tym samym pozytywnie wpłynie na klimat.

Główne tematy warsztatów:

• Zapoznanie się z różnymi środkami transportu i różnymi rodzajami paliw, które je napędzają.
• Pochodzenie paliw kopalnych i wpływ ich spalania na klimat i jego zmiany.
• Zjawisko smogu i jego wpływ na zdrowie człowieka.
• Wady i zalety poszczególnych form transportu z rozróżnieniem na osobowy i towarowy: lądowy, kolejowy, śródlądowy, morski, lotniczy, kosmiczny.
• Analiza ekologiczności pojazdów hybrydowych, elektrycznych, solarnych i wodorowych.
• Eksperymenty z produkcją wodoru i jego wykorzystaniem do napędzania silników.
• Powody dla których musimy transformować transport w kierunku niskoemisyjności.
• Wady i zalety korzystania z niskoemisyjnych środków transportu w codziennym życiu.

Warsztaty dopasowane są do czterech grup wiekowych:

  • pierwsza grupa wiekowa: klasy I-III,
  • druga grupa wiekowa: klasy IV-VI,
  • trzecia grupa wiekowa: klasy VII-VIII,
  • czwarta grupa wiekowa:  klasy szkół ponadpodstawowych.

Jeden warsztat to 3h lekcyjne.

Udział w warsztatach weźmie 100 klas łącznie 2000 uczniów.